قاسم بساکی
نویسنده:
قاسم بساکی
تاریخ:
3 سال پیش
بازدید : 1862

دیتابیس در برنامه نویسی وب

دیتابیس

سلام

پیش از این درمورد زبان های برنامه نویسی و استفاده از آنها و همچنین انتخاب مسیر های برنامه نویسی صحبت کردیم. امروز می خواهیم در مورد ضرورت استفاده از دیتابیس صحبت کنیم.

دوستا ی عزیز ، اگر به خوبی با مفهوم زبان های بک اند و فرانت اند آشنا نیستید ، پیشنهاد می کنم حتما مقالات پیشین در دسته راهنمای مسیر را مطالعه کنید.

قرار شد زبان هایHTML-CSS-JavaScript رو به عنوان زبان های سمت کاربر و یکی از زبان های PHP ، سی شارپ ، جاوا اسکریپت ، Python و یا … را به عنوان زبان سمت سرور انتخاب کنیم .

ولی نکته ای که اینجا باید بهش اشاره کنیم اینه که زبان های سمت سرور به ما کمک می کنند تا اطلاعات رو در جایی ، مثلا یک مخزن ذخیره کنیم.

این مخزن رو در دنیای برنامه نویسی دیتابیس میگن . جایی که اطلاعات رو در خودش ذخیره میکنه. حالا این دیتا بیس ها انواع مختلفی دارن که در مقاله ای دیگه حتما اونها رو معرفی می کنیم. ولی اگر بخواهیم به عنوان مثال اونها رو نام ببریم :

MySql

Oracle

PostgreSQL

Microsoft SQL Server

MongoDB

MariaDB

و دیتابیس های محبوب دیگه که کاربرد مورد نظر خودشون رو دارن…

این دیتابیس ها برای ذخیره اطلاعات ، زبان مخصوص خودشون رو دارن که هم میشه به صورت مستقل از اونها استفاده کرد و توابع خروجی رو در اختیار زبان سمت سرور قرار داد و هم اینکه میشه مستقیما این زبان ها رو بین کدهای زبان بک اند استفاده کرد.

دوستان عزیزی که در ابتدای مسیر برنامه نویسی قرار گرفتن ، میتونن یکی از این دیتا بیس ها رو انتخاب کنن و یک آموزش مجزا تهیه ومشاهده کنن و هم اینکه میتونن هنگام یادگیری زبان بک اند ، به صورت موازی این مورد رو هم فرا بگیرن.

خوشبختانه آموزش های زیادی دراین دنیای بزرگ مجازی وجود داره که بشه ازشون استفاده کرد و این علم رو فرا گرفت.

پیشنهاد شخص بنده اینه که برای شروع ، نیاز نیست زبان های مربوط به دیتابیس رو به صورت مجزا دنبال کنید . چون در این صورت ممکنه کلی علامت سوال براتون ایجاد بشه و خیلی خوب مفاهیم رو درک نکنید. 

ولی اگر آموزشی رو که در زمینه بک اند تهیه می کنید (چه حضوری و چه فیلم آموزشی) در کنار آموزش کد های زبان بک اند ، دیتا بیس رو هم یاداوری کنه ، به نظر من بازخورد بهتری داره.

امیدوارم این مقاله مختصر ، براتون مفید بوده باشه...

دوستای محترمی که در ابتدای مسیر قرار دارن ، اگر نیاز به راهنمایی بود در خدمتتون هستم.