قاسم بساکی
نویسنده:
قاسم بساکی
تاریخ:
3 سال پیش
بازدید : 1664

نقشه راه برنامه نویسی وب2

برنامه نویسی وب

سلام

دوست عزیزی که دنبال بهترین راه برا تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق هستی ، امیدوارم مقاله قبلی رو خونده باشی ، چون در این مقاله میخوام ادامه همون مقاله توضیح صحبت کنم

مواردی رو که گفتم رو اگر انجام داده باشید نهایتا یک پروژه قالب باید بتونید انجام بدید که اصطلاحا شما سمت کاربر یک وبسایت رو طراحی می کنید.

شما الان یک قالب طراحی کردید که در نگاه اول ، یک وبسایت کامل داریم ولی در واقع ، هیچ اطلاعات واقعی رو نمیتونیم در این وبسایت رد و بدل کنیم.

خوب چطور میشه اطلاعات رو در وبسایت ذخیره کرد و به موقع ، مورد استفاده قرارشون داد؟

برای این کار ما به یک فضایی امن نیاز داریم تا بتونیم اطلاعات رو در اونجا ذخیره کینیم و همینطور یک ابزار میخوایم تا برامون این کار رو انجام بده.

به اون فضایی که اطلاعات رو برای نگهداری میکنه ، دیتابیس گفته میشه

و اون ابزاری که اطلاعات رو با سمت کاربر (یا همون فضایی که کاربر باهاش در تماسه) رد و بدل می کنه ، زبان سمت سرور نام داره.

بله، ما دو زبان نشانه گزاری و یک زبان برنامه نویسی(HTML-CSS-JavaScript) معرفی کردیم برای طراحی سمت کاربر

و الان باید یک زبان برنامه نویسی برای سمت سرور انتخاب کنیم تا بتونیم ، خودمون به تنهایی ، یک وبسایت رو به صورت کامل طراحی کنیم.

اگر تنها نیستید و قصد دارید هرکس در یک زمینه فعالیت کنه . میتونید به همین سمت کاربر بسنده کنید و شروع کنید به یادگیری کتابخونه ها و فریمورک های متعدد برای درک و یادگیری بهتر سمت کاربر. 

چراکه خیلیا الان دارن فقط در زمینه سمت کاربر فعالیت می کنن و پروژه های زیادی انجام میدن و درآمد خوبی هم دارن.

بهتره بگم تخصص برنامه نویسی وب دو قسمت مهم داره : بعضیا متخصص فرانت اند(front end – سمت کاربر) هستند و بعضیا متخصص بک اند (back end – سمت سرور).

بعضی ها هم هردو تخصص رو در کنار هم دارن.

می خوام بگم واجب نیست شما حتما در هر دو زمینه زبان و فریمورک های متعددی یاد بگیری. ولی بهتره حداقل ها رو در هر دو سمت بلد باشی. پیشنهاد بنده اینه که حتما یک زبان سمت سرور هم یاد بگیرید و یک پروژه کامل و کوچک رو بزنید و بعدش در هر سمتی که علاقه بیشتر داشتید فعالیتتون رو ادامه بدید.

 

الان میخوام زبان های رایجی رو که برای طراحی سمت سرور استفاده میشن فقط نام ببرم و برای هر کدوم توضیحات کامل در مقاله ای مجزا میدم:

JavaScript

PHP

C#

Python

البته زبان های دیگه ای هم هستند که برای سمت سرور استفاده میشن. ولی من سعی کردم اونهایی رو که از همه محبوبتر هستن و همچنین خودم راجع بهشون اطلاعات داشته باشم رو معرفی کنم.

نکته ای که اینجا هست اینه که جاوااسکریپت رو اگر شما خوب فراگرفته باشید ، کافیه یک فریمورک از اون رو (مثلا Express.js) رو یادبگیرید و یک پروژه کامل بزنید.

بله با این کار شما جاوا اسکریپت رو هم برای سمت کاربر و هم برای سمت سرور یاد گرفتید.

البته این رو بنده به عنوان یک مسیر گفتم و پیشنهاد نبود. هرچند به نظر بنده انتخابش خیلی جذابه...

اگر هم php رو انتخاب کردید ، برای شروع نیاز به فریمورک خاصی نیست و از خودش به صورت خام میتونید برای انجام اولین پروژه استفاده کنید.

اگر C# رو انتخاب کردید که ، باید ابتدا اون رو یاد بگیرید و یک پروژه تحت ویندوز کوچیک برنید و بعد برید سراغ یکی از فریمورهای اون به نام ASP.NET MVC یا ASP.NET CORE  که بعدا مفصل توضیح میدم

اگر هم Python رو انتخاب کردید ، مثل C# باید رفتار کنید و پس از یادگیری ابتدایی ، به سراغ یکی از فریم ورک هاش مثلا Django برید.

پس از انجام مراحل مقاله قبلی و یکی از این چهار مورد بالا ، شما وارد نیای بزرگ برنامه نویسی وب می شوید که میتونید خودتون رو در هر زمینه ای که خواستید ارتقاء بدید.

اگر سوالی بود در قسمت نظرات امیدوارم بتونم پاسخگو باشم.

لطفا وارد شو و نظر بده
فریبرز - 2 سال پیش

چقد ساده و صمیمی توضیح دادین.
کاش با همین زبان ساده فیلم های آموزشی برنامه نویسی هم تهیه می کردین.

پاسخ
قاسم - 2 سال پیش

سلام دوست عزیزم . ممنونم از نظر مثبتتون. وارد codeyad.com بشید اونجا آموزشهام هست. امیدوارم مفید باشه